Op grote schaal aandacht voor het belang van muziekonderwijs. Het NRC maakt zelfs een volledige oplage met heel veel over muziekonderwijs. 'Het wordt stil in de muziekscholen' voorop!
Dit geeft toch wel de essentie en hunkering naar vernieuwing weer, dacht ik. Maar niets is minder waar: "NRC Next-Checkt, bekeek of muziek inderdaad 'slimmer' maakt en beoordeelt de stelling als half waar".
Wellicht zodat mensen er meer vrede mee zouden hebben, wellicht om de zichtbare gevolgen van beslissingen door de overheid te verkleinen.
Hier een aantal conclusies uit het artikel op een rij:
Bron: NRC Next-Checkt , Freek Schravesande, 11-12-2012
(1) 'Muziekonderwijs staat altijd wel onder druk, ook in het buitenland', zegt Folkert Haanstra, lector kunst- en cultuureducatie aan de Amsterdamse Hogeschool van de kunsten. 'Er zijn zeker effecten, maar het wetenschappelijk onderzoek hierover wordt vaak uit zijn verband gehaald'.
(2) 'Muziekredacteur Spel verwijst onder meer naar een onderzoek van muziekpedagoog Hans Günther Bastian. Daarin werden 170 kinderen van basisscholen in Berlijn gevolgd tussen 1992 en 1998. Kinderen die extra muziekeducatie hadden gevolgd scoorden later hoger op intelligentietests dan andere kinderen'.
(3) 'Het onderzoek van Bastian is later in eigen land bekritiseerd vanwege methodologische tekortkomingen. De controlegroep was te klein en een oorzakelijk verband tussen muziekonderwijs en cognitieve vaardigheden ontbrak'.
(4) 'Van muziekonderwijs is aangetoond dat het een positieve invloed heeft op het IQ, op de leerprestaties, op woordanalyse en op spraakklanken. Dat is echter niet per se vanwege de muziek, schrijven de OESO-onderzoekers, maar omdat muziekonderwijs nu eenmaal een schoolse activiteit is waarbij vaardigheden als concentratie en discipline worden getraind'.
Tot slot stelt de auteur, in mijn ogen de conclusie die het hele overige artikel overbodig maakt:
'Van muziekonderwijs is inderdaad aangetoond dat het een positieve invloed heeft op onder meer het IQ en op de leerprestaties. Dit komt echter niet per se vanwege de muziek, maar omdat muziekeducatie een schoolse activiteit is waarmee leervaardigheden verbeteren, zoals concentratie en discipline opbrengen'.
Dit maakt muziekonderwijs juist van essentiele waarde voor de basisontwikkeling! En muziek helpt ook bij het ontwikkelen van een stevigere basis voor doorontwikkeling! Dit schept meer groeimogelijkheden en kansen in de toekomst, op een breder vlak!
Wat maakt het investeren in muziekonderwijs, een groter risico dan het investeren in een nieuwe theoretische methode? De feitelijk uitgezochte, goed werkende ideeën, die in resultaten te meten zijn?
Onderwijsvernieuwingen raken nooit alle kinderen. Muziek raakt iedereen!
Haiko
Dit geeft toch wel de essentie en hunkering naar vernieuwing weer, dacht ik. Maar niets is minder waar: "NRC Next-Checkt, bekeek of muziek inderdaad 'slimmer' maakt en beoordeelt de stelling als half waar".
Wellicht zodat mensen er meer vrede mee zouden hebben, wellicht om de zichtbare gevolgen van beslissingen door de overheid te verkleinen.
Hier een aantal conclusies uit het artikel op een rij:
Bron: NRC Next-Checkt , Freek Schravesande, 11-12-2012
(1) 'Muziekonderwijs staat altijd wel onder druk, ook in het buitenland', zegt Folkert Haanstra, lector kunst- en cultuureducatie aan de Amsterdamse Hogeschool van de kunsten. 'Er zijn zeker effecten, maar het wetenschappelijk onderzoek hierover wordt vaak uit zijn verband gehaald'.
(2) 'Muziekredacteur Spel verwijst onder meer naar een onderzoek van muziekpedagoog Hans Günther Bastian. Daarin werden 170 kinderen van basisscholen in Berlijn gevolgd tussen 1992 en 1998. Kinderen die extra muziekeducatie hadden gevolgd scoorden later hoger op intelligentietests dan andere kinderen'.
(3) 'Het onderzoek van Bastian is later in eigen land bekritiseerd vanwege methodologische tekortkomingen. De controlegroep was te klein en een oorzakelijk verband tussen muziekonderwijs en cognitieve vaardigheden ontbrak'.
(4) 'Van muziekonderwijs is aangetoond dat het een positieve invloed heeft op het IQ, op de leerprestaties, op woordanalyse en op spraakklanken. Dat is echter niet per se vanwege de muziek, schrijven de OESO-onderzoekers, maar omdat muziekonderwijs nu eenmaal een schoolse activiteit is waarbij vaardigheden als concentratie en discipline worden getraind'.
Tot slot stelt de auteur, in mijn ogen de conclusie die het hele overige artikel overbodig maakt:
'Van muziekonderwijs is inderdaad aangetoond dat het een positieve invloed heeft op onder meer het IQ en op de leerprestaties. Dit komt echter niet per se vanwege de muziek, maar omdat muziekeducatie een schoolse activiteit is waarmee leervaardigheden verbeteren, zoals concentratie en discipline opbrengen'.
Dit maakt muziekonderwijs juist van essentiele waarde voor de basisontwikkeling! En muziek helpt ook bij het ontwikkelen van een stevigere basis voor doorontwikkeling! Dit schept meer groeimogelijkheden en kansen in de toekomst, op een breder vlak!
Wat maakt het investeren in muziekonderwijs, een groter risico dan het investeren in een nieuwe theoretische methode? De feitelijk uitgezochte, goed werkende ideeën, die in resultaten te meten zijn?
Onderwijsvernieuwingen raken nooit alle kinderen. Muziek raakt iedereen!
Haiko